Centro padalinys

(8 37) 409 222

Kalniečių padalinys

(8 37) 401 422

Dainavos padalinys

(8 37) 403 900

Šilainių padalinys

(8 37) 377 771

Šančių padalinys

(8 37) 342 167

Tėvams apie vaikų laikyseną (ko nespėja pasakyti gydytojas)

KMP  >  Naujienos   >  Tėvams apie vaikų laikyseną (ko nespėja pasakyti gydytojas)

Tėvams apie vaikų laikyseną (ko nespėja pasakyti gydytojas)

Po vaiko sveikatos patikrinimo tėvai dažnai išgirsta, kad jų vaiko laikysena netaisyklinga ir yra nukreipiami reabilitologui. Netaisyklinga laikysena, kuri nustatoma apie 30 % mokyklinukų nėra liga. Jei nėra ligos, gal nereikia ir gydymo? Šeimos gydytojų paraginti staiga vaiko laikysena prieš rugsėjį susirūpinę tėvai skuba ieškoti ir mankštų, ir ypač masažų, tarsi 7-10 ar net visus 15 metų augantį žmogų galima būtų greitai perlipdyti gerai paminkius. Metų bėgyje užsidegimas pokyčiams rimsta ir jaunųjų pacientų dėl šios priežasties ženkliai sumažėja. Ar vaiko laikyseną koreguoti reikia? – TAIP. Ar galime tą padaryti greitai – su 5-10 procedūrų? – NE. Norint vaiko laikysenos pokyčio, turime suprasti kas yra laikysena, nuo ko ji priklauso, kodėl verta stengtis ir ką turime daryti?

Laikysena – tai įprastinė, laisvai stovinčio žmogaus kūno padėtis, be nereikalingo raumenų įtempimo arba pusiausvyra tarp kūno raumenų ir žemės gravitacinių jėgų. Kai miegame, laikysenos įvertinti negalime, raumenys atsipalaiduoja, matome tik kūno pozą. Laikysena svarbi kai žmogus juda, stovi ar sėdi, kai užsiima jam svarbia veikla – mokosi, dirba, groja, šoka, sako kalbą ar paprasčiausiai „skrolina“ telefone. Taisyklinga laikysena apsaugo raumenis ir sąnarius nuo perkrovos, degeneracinių distrofinių slankstelių pasikeitimų, užtikrina optimalią raumenų veiklą bei sudaro palankias sąlygas fiziologinei krūtinės ląstos ir pilvo ertmės organų veiklai. Netaisyklinga laikysena gali paskatinti: nugaros ir krūtinės skausmus, galvos ir kaklo skausmus, nuovargį ir energijos stoką, kai kurių autorių duomenimis ir virškinimo sutrikimus.

Įvertinkime vaiko laikyseną jam stovint. Taisyklinga laikysena turėtų atitikti tokius požymius:

  • nugara tiesi

  • pečiai truputį atitraukti atgal ir nuleisti žemyn

  • mentės vienodame aukštyje ir vienodu atstumu nuo stuburo

  • simetriški talijos trikampiai (trikampį sudaro žemyn nuleista ranka ir šoninis kūno kontūras)

  • simetriška krūtinės ląsta

  • kojų ilgis vienodas, kojos ir dubuo tiesūs, nėra plokščiapėdystės

  • žiūrint iš šono- galva ir kūnas vienoje vertikalioje linijoje, matomi fiziologiniai stuburo linkiai į priekį kaklo ir juosmens srityje, atgal – krūtinės srityje, nėra akivaizdaus kažkurio linkio dominavimo ar visiško nebuvimo.

Nepainiokime netaisyklingos laikysenos su skolioze – stuburo iškrypimu su slankstelių rotacija, skoliozė yra liga, ją diagnozuoja gydytojas ortopedas traumatologas, ji aptinkama vidutiniškai 3-4 proc. vaikų, jos stebėjimo ir gydymo eiga skiriasi nuo netaisyklingos laikysenos, nors kai kurios poveikio priemonės yra tokios pačios, bet jų intensyvumas ir apimtis bei ligos eiga skiriasi.

Laikysena priklauso nuo daugelio veiksnių:

  • paveldimumo

  • blogo įpročio

  • viršsvorio

  • raumenų tonuso sutrikimo ir raumenų silpnumo, o tam turi reikšmės per mažas vaiko fizinis aktyvumas, o paaugliams būna lėtesnis raumenyno vystymasis lyginant su kaulinės sistemos augimo spurtu. Paauglys greitai išauga ir dėl silpnų nugaros raumenų pakumpsta.

  • neadekvataus svorio neteisingo ir dažno kėlimo bei nešiojimo

  • nesimetriško pečių juostos apkrovimo sportuojant ar grojant

  • nepilnavertės mitybos

  • nejudraus gyvenimo būdo ir ilgalaikės priverstinės sėdimos padėties. Ilgai sėdinčių vaikų sausgyslės ir raiščiai praranda elastingumą, raumenys tampa silpni. Atskirai paminėtinas dabar ypač dažnas „teksto kaklas“ (angl. text neck) arba „telefono kaklas“, susiformuojantis dažnai sėdint palenkus galvą su mobiliu telefonu rankose. Žmogui einant ar sėdint įprasta kaklo raumenų įtempimas ir tonusas užtikrina apie 4-5 kg sveriančios galvos išlaikymą vertikalioje padėtyje. Palenkus galvą, siekiant išlaikyti ją norimoje padėtyje, įtampa kaklo raumenims didėja, o palenkus galvą maksimaliai – dažniausia žiūrėjimo į telefoną padėtis, kaklo raumenų įtampa prilygsta ant sprando užkrautam bulvių maišui. Ilgo naršymo sukelta kaklo raumenų įtampa kaupiasi, kaklo raumenys nakties miego metu nebesugeba atsipalaiduoti. Tokiai padėčiai kaklo raumenys evoliucijos eigoje nėra prisitaikę. Raumenims esant perkrautiems, padidinta apkrova tenka kaklinei stuburo daliai, prasideda degeneraciniai pakitimai slankstelių jungtyse, išsilygina arba net išlinksta į priešingą pusę fiziologinis kaklo linkis – kaklo lordozė. Kaklinė stuburo sritis praranda amortizacinę stuburo funkciją. Dėl nuolatinės perkrovos gali žymiai anksčiau prasidėti degeneraciniai pakitimai, formuotis tarpslankstelinių diskų išvaržos.

Dėl laikysenos sutrikimų atsiųstas jaunasis pacientas dažniausiai tik gūžteli pečiais paklaustas ar turi kokių nusiskundimų, bet atsiranda nurodančių skausmą ar įtampą nugaros raumenyse, ypač kai tenka ilgiau pabūti nekeičiant kūno padėties. Paspaudus kaklo raumenis, trapecinio raumens kraštą, neretas paauglys aikteli ir sako „skauda!“, o gydytojas palpuodamas čiuopia kietus lyg akmenis kaklo ir pečių juostos raumenis. Vaikui! Ne kompiuteristui, siuvėjai ar odontologui. Ir ne nuo darbo, o nuo pramogos.

Kaip koreguoti netaisyklingą laikyseną?

Laikysenos korekcija nėra labai greitus rezultatus duodantis procesas, o jo aktyvūs dalyviai turi būti ir vaikas, ir šeimos nariai, ir mokytojai, ir treneriai, ir reabilitacijos specialistai – kineziterapeutai, retsykiais masažuotojai. Kineziterapeutas įvertinęs vaiko laikyseną parenka specialius pratimus jos korekcijai. Jų dėka silpni raumenys stiprinami, pernelyg įtempti – atpalaiduojami, sutrumpėję – ištempiami, atstatomas raumenų disbalansas. Vaikui išmokus pratimų, apmokius tėvus, rekomenduojama mankštą tęsti namuose tėvų kontrolėje, periodiškai atvykstant rezultatų įvertinimui ir korekcijai. Patologiškai įtemptus, spazmuotus ir skausmingus raumenis atpalaiduoja gydomasis masažas. Kartais prireikia ir fizioterapijos procedūrų. Pažymėtina, kad nekeičiant gyvenimo būdo įpročių, siekiant laikysenos koregavimo vien tik pratimais, rezultatas abejotinas.

Kaip vaiko laikysena turėtų pasirūpinti tėvai?

  • Vaiko laikysenos užuomazgos prasideda jau kūdikystėje. Nereikia skubinti kūdikio raidos ir priešingai – neslopinkite jos augindami jį kūdikio kėdutėje. Laikyseną užtikrinančiai kaulų raumenų sistemai svarbūs visi motorinės raidos etapai pradedant nuo galvos kėlimo iki vaikščiojimo. Iki 3 metų vaikas gali judėti visą dieną. Ikimokyklinio amžiaus vaikams kasdien aktyviam judėjimui reikia skirti 3-4 valandas. Mokyklinio – bent vieną valandą. Dabar tiek laiko juda tik kas dešimtas vaikas. Pasirūpinkite aktyviu vaiko laisvalaikiu. Nepamirškite – šeimos laisvalaikis, tai ir vaiko laisvalaikis. Nepavyks priversti vaiko būti aktyviu, jei nebus pavyzdžio šeimoje.

  • Namuose dirbant ar pramogaujant prie rašomojo stalo rekomenduojama kūno padėtį keisti kas 15–20 min. Siekiant sumažinti žalingą ilgo sėdėjimo žalą, išmokykite vaiką daryti 3-4 min. trukmės pertraukėles, kurių metu atsistojus reikia per pečius ratais pasukti rankas, pasilankstyti per liemenį rankų pirštais siekiant grindis, atlikti pritūpimus. Tas pats galioja ir žaidžiantiems telefonu.

  • Parinkdami baldus vaikams, žiūrėkite, kad jų išmatavimai atitiktų vaiko ūgį, pradinukas neturėtų sėdėti „boso“ kėdėje mataruodamas kojomis per pusę metro nuo žemės. Vaikui sėdint, jo pėdos į žemę o nugara į atramą turi remtis stačiu kampu.

  • Tinkamai parinkite stalo aukštį – vaikui tiesiai atsisėdus, stalo kraštas turi būti tokiame aukštyje, kad vaikas, atsirėmęs alkūnėmis į stalo paviršių, rodomuoju pirštu pasiektų išorinį akies kraštą. Daug ir ilgai besimokantiems vyresnio mokyklinio amžiaus vaikams, kaip ir biurų darbuotojams, reikėtų pagalvoti apie reguliuojamo aukščio stalą mokymuisi prie kompiuterio atsistojus.

  • Pasverkite vaiko kuprinę. Mokyklinės kuprinės svoris su knygomis ir kitomis mokyklinėmis priemonėmis, turi sudaryti ne daugiau kaip 10 proc. vaiko svorio. Kasdien nešiojant sunkesnę kaip 15 proc. vaiko kūno svorio kuprinę galimi ir laikysenos sutrikimai ir nugaros skausmai. Stebėkite ar vaikas nenešioja kuprinės ant vieno peties.

  • Pasirūpinkite visaverte vaiko mityba, turtinga baltymais, kalciu ir natūraliais vitaminais.

  • Raumenų atsipalaidavimui ir poilsiui labai svarbus kokybiškas miegas. Užtikrinkite pakankamą miego trukmę – apie 10 val. pradinukui, 8-9 val. vyresniam vaikui. Miegui rinkitės kuo žemesnę pagalvę.

  • Stebėkite ir laiku stenkitės koreguoti vaiko psichoemocinę būklę. Mokslinių tyrimų duomenimis nustatytos emocinės savijautos sąsajos su laikysena. Prislėgtas, išsigandęs, nelaimingas, savim nepasitikintis vaikas – gūžiasi ir traukiasi, tarsi norėdamas užimti erdvėje kuo mažiau vietos, ir ypač tai pastebima paauglystėje. Rūpinkitės vaiko saviverte.

Kaip išvengti „telefono kaklo“?

Vienas žymiausių mūsų dienų mąstytojų, Toronto universiteto profesorius dr. J.B.Petersonas rašo „Pasirūpinkite savo laikysena. Nustokite gūžtis ir kūprintis… Stovėti tiesiai atlošus pečius reiškia priimti gyvenimo atsakomybę plačiai atvertomis akimis“.

Pasirūpinkite savo vaiko laikysena, ir savo taip pat!

______________________________________________________

Parengė:

Kauno miesto poliklinikos Šilainių padalinio

Fizinės medicinos ir reabilitacijos skyriaus vedėja, FMR gydytoja

dr. Aušrinė Urbonienė

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.

Pasirinkti spalvą